Monday 12 December 2016

Jeans vs Skirt

Benda yang ira suka bukak bila tengok youtube adalah..running man, masak, video sains, live , tadabbur surah..suka dgr syeikh manshur as-salimi..sedap alunan bacaannya..suka bukak video di gaza, syria, tengok video mcm ni mmg menggugat airmata..PRAY FOR OUR BROTHERS & SISTERS. Kadang2 suka tengok video2 pendek..ok basically im not perfect ! jadi bila kita tahu kita xsempurna dan bukanla baik mana..lebih baik bila ambil masa untuk kita tengok atau baca perkara2 berkaitan agama untuk mentarbiyah jiwa yang dah berkarat..iman manusia turun naik kan..

Jeans vs Skirt ?..sebenarnya ia adalah filem pendek yang ira tgk dkt youtube. Mula2 xfaham kenapa tajuk dia jeans vs skirt..ok maybe nak melambangkan identiti lelaki dan perempuan..kalau xsalah laa.. Video ni bagus dgn kata2 yang sebenarnya mentarbiyah jiwa..soal manusia yang dirosakkan oleh cinta..sehingga terlupa akan hubungan yang terbina dengan Tuhannya... Tapi sebagai seorang hamba..walaupun iman senipis kulit bawang..masih ada sezarah iman yang Allah hadirkan dalam hati..untuk kembali kepada fitrah insani..kembali kepada hati yang mencintai Tuhannya melebihi segala apa yang ada di dunia..

Syed qutb pernah berkata : " Kemenangan berupa syurga itu disimpan untuk mereka yang wajar menerimanya dan tidak wajar menerimanya melainkan orang-orang yang sanggup berdiri teguh sehingga ke akhirnya. Mereka teguh menghadapi kesusahan dan penderitaan, sanggup menghadapi goncangan-goncangan dan mereka sanggup menghadapi rempuhan ribut badai "

Goncangan cinta adalah goncangan yang dasyat..cinta itu tidak salah kerana ia adalah fitrah..Namun..salurkan fitrah itu pada tempat yang betul dan jalan yang diredhai olehNya..saat nafsu mempengaruhi akal hati dan jiwa..iman pun dibiar kekeringan ketandusan umpama tubuh yang kehausan di gurun sahara..Walau badan tampak indah dan ceria..hakikatnya hati dibiar terobek oleh cinta yang tak menjanjikan apa2..

ingatlah kata-kata dari Imam As-Syafie
Jangan cintakan orang yang tidak cintakan Allah. Kalau dia boleh meninggalkan Allah, apalagi meninggalkan kamu 



Semoga kita mendapat cinta dari Allah..cinta yang berkekalan hingga ke jannah..bukan cinta yang bertaut di dunia namun diakhirat terlebur oleh panasnya bahang kehinaan..Alangkah bahagia tautan kasih yang mendambakan kasih Tuhannya..Alangkah beruntung hati2 yang terpanah oleh cinta Rabbnya..wassalam...


Diatas Sajadah malam ini aku tertunduk pada gelap dan pekatnya malam,
meraba rahsia Mu Ya Allah atas jodoh yang kan kau pilihkan untukku
istikharah mencari jawapan untuk menggapai alhub fillah wa lillah
dalam doa ku bersimpuh pasrah
memohon datangnya jawapan kepada Sang Pemberi hidayah
bila jawapan itu masih menggantung di langit
maka turunkanlah
bila jawapan itu masih terpendam di perut bumi
maka keluarkanlah
bila jawapan itu sulit ku raih
maka mudahkanlah
bila jawapan itu masih jauh
maka dekatkanlah

No comments: