Tuesday 13 December 2016

ALEPPO BERDARAH

Sayu..marah..hati menjerit sekuat-kuatnya terasa bahang kesakitan yang dialami warga aleppo..Syria dahulunya negara yang indah..indah pemandangannya..subur tanamannya..ramah orangnya.. tersenyum mekar bibir-bibir kanak2 kecil..warga tua..Anak2-anak bermain di pinggir jalanan..berlari..ceria belum mengenal erti dunia yang sebenar.. Namun siapa tahu.. akhirnya bumi syam yang indah dan berkah itu terjajah oleh kerakusan penguasa.. terjajah oleh kuffar yang asyik bermain dengan bonekanya. Kejam sekali Basyar Al-Asaad !


Entah apa salah anak kecil yang belum kenal erti dunia..entah apa salah seorang tua yang tak berkudrat hanya mampu terduduk menyaksikan hari-hari tuanya dilewati kisah tragis di sekelilingnya..entah apa salah seorang wanita yang dicabuli kehormatannya..entah apa salah seorang pemuda yang memperjuang nasib adik-adiknya..entah apa salah seorang suami yang terpaksa melihat isteri kesayangan dinodai kesuciannya..entah apa salah kanak2 yang duduk di meja sekolah belajar mengenal huruf alif ba ta..entah apa salah seorang peniaga habis dihancurkan gerainya..entah apa salah seorang petani habis dirosakkan segala tanamannya..entah berapa ramai lagi yang akan terseksa dan menderita..kita hanya mampu melihat hanya mampu berdoa.

Semoga satu hari generasi Alfateh akan bangkit menuntut bela sepertimana mereka merobek tembok keangkuhan kota konstantine..Dan semoga satu hari generasi salahuddin al ayyubi akan tiba sepertimana mereka menawan perang hittin juga menakluk kota suci baitulmaqdis
Kebanyakan maklumat berkaitan syria ira akan dapatkan dari page syriacare..terdengar satu rakaman audio yang disiarkan..suara penduduk syria yang merayu umat islam berdoa untuk mereka..kerana saat ini tiada apa yang mampu mereka lakukan..hampir keseluruhan Aleppo berada ditangan rejim bashar..boleh bayangkan nasib mereka ? Ya Allah umat islam itu bersaudara.. mereka ibu kita bapa kita..pak cik ..adik2..kakak..abang..atuk..nenek..bukankah islam itu seperti binaan keluarga..?


Persoalannya ke mana ingin mereka tuju ?.. Warga Aleppo terpaksa berpindah ke kawasan lain untuk mengelak dari dibunuh dengan serangan udara dan tentera rejim zalim Bashar yang sedang mara..dimana kemarahan umat islam..terlalu hinakah umat islam sehingga diperlakukan sedemikian rupa..Semoga satu hari generasi Alfateh akan bangkit menuntut bela sepertimana mereka merobek tembok keangkuhan kota konstantine..Dan semoga satu hari generasi salahuddin al ayyubi akan tiba sepertimana mereka menawan perang hittin juga menakluk kota suci baitulmaqdis..Allah lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui..wassalam...


2 comments:

Husniey Husain said...

Sedihnya..tak terkata..

Munirah said...

pelarian di tanah air sendiri..moga Allah kuatkan hati mrk