Saturday 8 October 2016

Secebis Kata Hikmah


“Kami hidup bersama Rasulullah saw dan kami lihat tanda-tanda kenabian serta mukjizatnya. Kami benar-benar melihat dan mendengarnya, lalu kami memeluk Islam dengan mudah. Tetapi, kamu tidak pernah melihat dan mendengarnya, kiranya kamu beriman dengan apa yang tidak kelihatan, maka ganjaranmu adalah lebih besar sekiranya kamu beriman kepada Allah dengan jiwamu.”— [ Khalid Ibn Walid ]


majnun terbunuh oleh cintanya kepada Laila. Qorun terbunuh krna kecintaan kepada harta benda. Fir’aun terbunuh oleh cintanya terhadap kedudukan. Tapi Hamzah, Ja’far dan Hanzhalah mati kerana cintanya kepada Allah dan Rasulnya. Alangkah jauh jarak yang memisahkan antara keduanya.


jika dihati ada akhirat, maka dunia dtg mendesaknya..jika dunia di dlm hati, akhirat tdk dtg mendesaknya krn akhirat itu mulia sdgkn dunia itu tercela
-Abu Sulaiman ad-Darani-
jika rupa jadi ukuran mengapa suara azan bilal bin rabah didengari penghuni langit..krn Allah melihat tingkat taqwa bkn paras dan rupa..
kezaliman akan terus ada
bukan kerana banyaknya org jahat
tapi kerana diamnya org baik

-Saidina Ali bin Abi Thalib-
Uthman bin Affan r.a pernah mengatakan, " seandainya aku mati tidak dibangkitkan lagi," padahal dia menghabiskan malam harinya dgn bertasbih dan membaca al-Quran sehingga mushafnya terkoyak2 krna terlalu bnyk dibaca,dan dia wafat sbg seorang yg mati syahid,sedangkan darahnya membasahi mushafnya.
"penat..asyik2 aku yang diuji..dunia tak adil.."

“.. Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir”. (QS. 12:87)

Bila kamu tak tahan penatnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan." (Imam As-Syafie)





No comments: